El cuerpo como estrategia comunicativa en el Chile de la transición política a la democracia. La performance de las "Yeguas del Apocalipsis" en la Escuela de Periodismo de la Universidad de Concepción en 1991.
DOI:
https://doi.org/10.25770/artc.11065Palabras clave:
Semiótica del cuerpo, arte, cuerpo, memoria, performance.Resumen
Se analiza la dimensión discursiva del cuerpo en el registro fotográfico de la instalación y performance del colectivo Yeguas del Apocalipsis en homenaje a Sebastián Acevedo presentada en la antigua Escuela de Periodismo de la Universidad de Concepción, en 1991, de la serie titulada “Tu dolor dice: minado”. En la performance, el cuerpo es un sistema de signos y de prácticas políticas, que se cita a sí mismo para desde ahí construir una presencia objetual en una puesta en escena/discurso. En este registro no se observa a alguien interpretando el papel de otra persona/personaje, por el contrario, el objeto del cuerpo está dispuesto en una función visual que crea presencia estética, desde donde el cuerpo se transforma en un enunciado y texto. El estudio tiene un enfoque cualitativo y una perspectiva descriptiva-interpretativa, visibilizando al cuerpo como discurso contenido en el registro fotográfico de la performance, expresión de las relaciones conflictuadas por el quiebre institucional de la época dictatorial. A través del lenguaje de la performance se crea una situación que permite redefinir tanto una estética semiótica de la relación entre la corporalidad o materialidad de los elementos y los procesos de significación subyacentes, como también de la memoria comunicativa, en tanto la fotografía -como práctica- permite consignar lo que ha sucedido en un tiempo y espacio.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
It is assumed as Author the person (natural or legal) whose name is indicated as such in the work, as embodied practice, or announced to the public by any kind of use or communication. It is recommended that the submitted works do not exceed the total number of four authors. In cases where the number of authors exceeds four, the editors will, ultimately, decide about the acceptance of the submitted work.
TERMS
By submitting a paper to artciencia.com the author accepts, without any kind of reservation, the terms indicated below.
The mere act of submitting a paper is assumed as full comprehension and acceptance, even if in tacit form, of these terms and ignorance about them cannot be invoked.
Authors who publish in artciencia.com, Revista de Arte, Ciência e Comunicação will release their contributions under the Creative Commons Licence CC-BY-NC 4.0: «Licensees may copy, distribute, display, and perform the work and make derivative works based on it only for non-commercial purposes».
The author retains the rights to his work, but its publication in artciencia.com automatically implies the complete and exclusive assignment of copyright to the first edition.
The author is aware that he will not receive any payment / copyright compensation relating to the work submitted despite it is, or not, published.
Similarly, artciencia.com will not charge the author any submission, publishing or distribution fees related with the submitted paper.
The views and opinions expressed in published works are the sole responsibility of the author and may not reflect the editorial policy of artciencia.com.
It should be noted that artciencia.com can reject, by decision of the editors, any submission that manifestly collides with the journal's editorial policy. In such cases the author will be informed of that decision.
After the first publication, the author is authorized to take on additional contracts, independent of artciencia.com, for the dissemination of his work by other means. He must, in that case, to always safeguard the full citation of the original publication.
The author of a published paper is encouraged and has permission to distribute his work by any means, safeguarding the aspects mentioned in the previous paragraph.